En lysande tanke.

"Nej, jag har inte misslyckats. Jag har kommit på tvåtusen sätt att inte göra en glödlampa."

Thomas Edison heter den man som gjorde glödlampan brukbar. Det sägs att han försökte 2000 gånger innan han fann den rätta lösningen. I 130 år har denna revolutionerande produkt varit en del av varje hem världen över (västvärlden, i alla fall). Glödlampor är en självklarhet i mitt liv, särskilt då jag älskar lampor i alla dess former, och det är med stor sorg jag inte längre kan ignorera det faktum att glödlampor inom snar framtid inte längre kommer att produceras. EU har bestämt att glödlampor skall förbjudas helt från och med 2013, med start september 2009, eftersom att glödlampor belastar vår redan instabila och fragila miljö på Jorden.

Jag har övervägt möjligheten att hamstra glödlampor. Det kommer inte vara förbjudet att använda dem efter 2013 nämligen, bara att tillverka och importera dem. Känns dock lite löjligt att ha glödlampor för ett par tusen spänn ståendes i garderoben. Lågenergilampor är högst troligen något av det tråkigaste jag vet. Det tar hur lång tid som helst innan den är helt tänd, och när den väl är helt tänd blir ljuset så fruktansvärt tråkigt. Finns det några andra alternativ som inte brutalt förstör min ekonomi?

Om ytterliggare 130 år kommer småbarnen att titta fascinerat på filmklipp från 1900-talet och fråga sina föräldrar: "Vad tusan är en glödlampa?". Det gör mig ledsen att något som har varit så otroligt viktigt i över hundra år ska göras helt irrelevant. Kommer folk att veta vem Thomas Edison var, om ett par hundra år? Synd att jag inte kommer att få veta det svaret. Jag ska i alla fall berätta för mina barnbarns barn om den där prylen jag tyckte så mycket om "när jag var i er ålder"; glödlampan.

Kommentarer
Postat av: Sune

Du kan ju skaffa en halogenglödlampa. De lyser nästan likadant och tänds blixtsnabbt, precis som en vanlig glödlampa. Man kan köpa dem på Ikea för en billig peng.

2009-07-16 @ 20:30:48
Postat av: Eurica

Tråkigt att glödlampan försvinner, tur då att man har vänner som du som lyser upp vardagen när den är som mörkast.



Och du, förbrukad? Malin Johannesson? Pfft. Du har så jävla mycket mer att ge och livet har så mycket mer att erbjuda dig. Var inte bitter, åldern är bara en siffra, det insåg jag dock bara efter att jag publicerat inlägget.



Saknar dig! Ha en fin dag. Puss

Postat av: ELLINORAK

jaha vad kul:D

hoppas du stannar då! hihi

2009-07-26 @ 12:46:15
URL: http://ellinorak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback